Passeer jij enkel bij de check-in en check-out aan de hotelreceptie? Wel, dan loop je heel wat voordelen en ervaringen mis. Receptionisten kunnen je vakantie immers nóg comfortabeler en aangenamer maken. Ook voor deze zeven diensten kun je in de lobby terecht.
Laat je receptionist je reserveringen maken
Op vakantie wil je geen stress aan je hoofd. Laat de administratieve rompslomp daarom over aan de receptionist van je hotel. Geef hem of haar een lijstje met de attracties die je wil bezoeken en de restaurants waar je de voeten onder tafel wil schuiven en hij of zij boekt alles in jouw plaats. In vele gevallen steken hotels zo zelfs een kleine commissie op. Win-win, dus.
Leer enkele woorden in de voertaal
‘Buenos dias!’, ‘Kalimera!’, ‘Hallå!’,… Je bent pas echt op vakantie als je de locals kan begroeten in hun moedertaal. Blok alvast enkele woordjes op het vliegtuig en oefen ze bij aankomst met je receptionist(e). Uit een reiswoordenboek kan je immers moeilijk afleiden hoe je al die woorden juist uitspreekt. 10 minuutjes trainen met een hotelmedewerker en je hebt de belangrijkste woorden onder de knie.
Laat het personeel je vuile was doen
Na een tiental dagen reizen raakt je voorraad kleren stilaan uitgeput. Dan kan je kostbare vakantie-uren verspillen in een wassalon of je was simpelweg droppen in de lobby. In grote hotels kan je je was normaalgezien binnen de hotelmuren laten wassen. Je dropt alles in een zak aan de receptie en 24 uur later vind je alles opgeplooid op je bed. Ook in kleinere hotels – waar ze deze service niet altijd promoten – loont het om toch even te polsen of ze je was kunnen doen. Boetiekhotels en guesthouses doen er vaak alles aan om jou een zorgeloos verblijf te bieden. Als je vraagt of ze je was kunnen doen, is het antwoord dan ook vaak: “Ja hoor. Geen probleem”.
Vraag om extra toiletproducten
Bij aankomst in je hotel liggen er meestal al zeepjes en shampoo’s op je te wachten. Maar wist je dat je aan de hotelreceptie ook tal van andere producten kan scoren? Van douchekapjes en conditioners tot tandenborstels en tampons: alles wat je thuis vergeten bent, kan je oppikken in de lobby. Weet wel dat niet elk hotel deze extra producten gratis aanbiedt. Sommige hotels rekenen ze aan op je hotelrekening. Vraag dit op voorhand even na zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Ontdek de geheimen van de ‘locals’
We vergeten soms dat receptionisten ook gewoon inwoners zijn van onze favoriete vakantiebestemmingen. Ze kennen de regio op hun duimpje en kunnen je de weg wijzen naar verborgen plekjes en authentieke restaurants die je reisgids niet vermeldt. Ontfutsel hen dus zeker enkele persoonlijke tips en aanraders. Maak je receptionist wel duidelijk dat je op zoek bent naar hun persoonlijk tips en niet naar de ‘aanraders’ van het hotels. Anders verwijzen ze je waarschijnlijk door naar de ‘partners’ van het hotel. En die zijn meestal verre van ‘local’.
Maak je reis extra romantisch
Op vakantie met je lief, partner of crush? Betrek je receptionist dan in je romantische plannen. Ontbijt op bed, een flesje champagne op de kamer, rozenblaadjes op bed,… Receptionisten kunnen het allemaal voor je regelen. Contacteer de cupido van je hotel gerust al even voor je op vakantie gaat. Zo kunnen jullie je romantische plannen al goed op voorhand bespreken.
Gebruik de laders van de verloren voorwerpen
Ben jij je telefoonlader ooit op hotel vergeten? Wel, je bent niet alleen. Hotelmedewerkers vinden regelmatig achtergelaten laders in de kamers en verzamelen die vervolgens aan de receptie. Als je, tijdens een volgende trip, je telefoonlader thuis bent vergeten, kan je dus bij de hotelreceptie terecht om een achtergelaten exemplaar uit te lenen. Datzelfde geldt trouwens voor paraplu’s. Voor elke toerist die niet op een plensbui voorzien was, is er een andere die zijn paraplu per ongeluk in het hotel achterliet.